Kincskereső Iskola előkészítő tehetséggondozó program
Az iskolakezdés több
szempontból óriási kihívás egy kisgyermek számára. Nem mindegy a jövőt tekintve,
hogy könnyedén vesszük az akadályokat és tovább tudunk tanulni, vagy a kudarcok
sorozatával kell szembenéznünk. Aki az elején lemarad, könnyen behozhatatlan
hátrányba kerülhet, amely kihat az egész életére.
A szülők nagy többsége
figyelmet fordít az iskola és a tanár kiválasztására, hiszen tudatában vannak
ennek sorsdöntő jelentőségére. Kevesebben vannak viszont azok, akik tisztában
vannak a képességek szerepével a tanulás eredményességében.
A jó képességű gyermek
kevesebb energiaráfordítással ér el sikereket, mint gyengébb képességű társai.
Ezeket a különbségeket alsó tagozatban idő, energia és sok-sok szorgalom ráfordításával
csökkenteni lehet, de felsőbb évfolyamokban már képtelenek lesznek tartani az
iramot.
Fontos, hogy tisztában
legyünk azzal, hogy gyermekünk „iskolaérett”, kialakultak azok a képességek, s
azok megfelelő fejlettségi szintje, melyekkel már sikeresen legyőzhetők az új
akadályok, teljesíthetőek, az új feladatok.
Az iskola-előkészítő sportfoglalkozásokon
való részvétel komoly előnyökhöz juttatja a gyermekeket az iskolakezdésnél. Játékos
formában fejlesztjük a képességeiket, mindeközben pedig számos sportággal
megismerkedhetnek.
A Debreceni Sportcentrum – Sportiskola az alábbi képességek fejlesztésében
tud segítséget nyújtani az óvodás korú gyermekek iskola előkészítő fejlesztő
programjával:
Iskolaérettség
Az
iskolaérettség feltételei:
Testi fejlettség: hat éves korára egy átlagos gyermek kb.
120—130 cm magas, és 20 - 22 kg súlyú. Természetesen ettől felfelé és lefelé is
lehetnek eltérések. Ennek ellenére, ha a gyermek súlya jóval az átlag alatt
marad, felmerül a kérdés, fizikálisan bírja-e majd az iskolával járó,
megnövekedett terhelést. Fontos a jó egészségi állapot is. A cipőfűző
megkötésének képessége a finommozgások fejlettségéről, a térbeli
tájékozódásról, a vizuális megfigyelő-képességről tájékoztat. A cipőfűző
megkötésének tudása vagy nem tudása csak részben gyakorlás függvénye. Fontos
szerepet játszik a finommozgások kialakulása előtt a nagymozgások megfelelő
fejlesztése, mely előfeltétele a jó ceruzafogás, könnyed eszközkezelés
elsajátításának. A helytelen ceruzafogás, a nem megfelelően fejlett
finommotorikus képességek igazi hátrányai gyakran csak a későbbi években, 4 -
5. osztályban mutatkoznak, amikor megnövekszik az írás mennyisége és tempója.
Az elemi mozgások összerendezettsége
Járás, futás, kúszás, mászás, lábujjhegyen járás, ugrások, dobások,
szökdelések pontatlan, hibás kivitelezése az idegrendszer éretlenségére utal,
ami megnehezíti az olvasás, írás tanulását. Fejlesztésük kiemelten fontos az
óvodás korú gyermekeknél.
Jó egyensúlyérzék fejlesztése
A egyensúlyérzék bizonytalansága maga után vonhatja a tanulási
nehézséget, figyelemkoncentrációs problémát, magatartászavart.
Keresztcsatornák fejlesztése
A keresztcsatornák jó működése biztosítja, hogy a gyermek egymástól
függetlenül tudja mozgatni a végtagjait. A kéz, a láb, a fejbiccentő izmok, és
a mimikai) izmok mozgásainak függetlennek kell lennie egymástól. Ha nem történt
meg a függetlenedés, nehezített az írástanulás, mert a gyermek nemcsak a
kezével ír, hanem a lába, a nyelve, az egész teste követi a kéz mozgását. Az
akaratlan, fölösleges mozgások sok energiát emésztenek fel, a gyermek hamar
kifárad az írástól.
Testséma kialakítása
Fontos, hogy a gyermek ismerje saját testét, biztonsággal
tájékozódjon rajta. Ismerje testrészei, ujjai nevét, helyét. A hiányos testséma
nehezíti a világban való tájékozódást, bizonytalan személyiséget eredményezhet.
A világot saját magunkhoz képest tudjuk bemérni. Ha ez a pont bizonytalan,
minden bizonytalanná válhat.
Kézdominancia kialakítása
Fontos, hogy mire iskolába kerül a gyermek, kialakult
kézdominanciával rendelkezzen. A nem megfelelő kézzel történő írástanulás
nehezíti az írás, olvasás elsajátítását, súlyosabb esetben beszédzavarhoz
(súlyos, makacs beszédhiba, dadogás), személyiségzavarhoz (álértelmi
fogyatékosság) vezethet.
Jó térérzékelés
A beiskolázás előfeltétele a jó térérzékelés. Bizonytalan
térérzékelés esetén a gyermek nyugtalan lehet, az egész személyisége
bizonytalanná válhat.
Térirányok felismerése térben és síkban
A térirányok felismerése fontos feltétele az írás-,
olvasástanulásnak, valamint a bonyolultabb mozgásformák elsajátítását is
megkönnyíti.
Reprodukáló képesség térben és síkban
Az olvasás, írás előfeltétele, hogy a gyermek le tudja utánozni,
másolni a látott mozdulatot, térbeli konstrukciót, vagy síkban alkotott mintát.
Ennek hiányában képtelen lesz önállóan dolgozni. Képtelen lesz saját helyzetére
átfordítani és alkalmazni a tanítótól kapott utasítást, mintát. A tanulás egyik
legfontosabb útja az utánzás, másolás.
Az iránykövetés képessége
Az íráshoz szükséges képesség. Azt jelenti, képes a gyermek keze
gyors, hirtelen irányváltoztatásra. Ez a képesség is 10 – 12 éves korra érik
be.
Problémamegoldó gondolkodás
Az iskolába lépéssel külön hangsúlyt kap a problémamegoldó
gondolkodás képessége. Fejletlensége megnehezíti a beilleszkedést, az írás,
olvasás tanulását. A gyermek a tanulás során, lépten - nyomon problémahelyzettel
találkozik. „Vegyem a kezembe a ceruzát, vagy ne vegyem? Hol kezdjem az írást?
Hol nyissam ki a könyvet?” stb.) Megfelelő problémamegoldó rutin nélkül
képtelen lehet az önálló munkára. A túlzottan védő, óvó környezetből kikerülő
gyermekek hiányossága szokott lenni. A sport, a sportjátékok rendkívül jól
fejlesztik a gyermekek döntéshozó, problémamegoldó képességét.
Emlékezet
Az emlékezetnek hatféle összetevőjét vizsgáljuk: Vizuális emlékezet
- mechanikus, - késleltetett. Auditív emlékezet - mechanikus, szó, szám, -
késleltetett, - hosszú távú. Ritmus emlékezet. A tanuláshoz, az ismeretek
hasznosításához, a bevéséshez, a feladattartáshoz mind a hatféle emlékezetre
szükség van. Bármelyik emlékezetfajta elégtelen működése nehezíti a tananyag
elsajátítását, felidézését, felhasználását. Hiányosságai lehetetlenné teszik az
ismeretek rendszerré szerveződését. Az ismeretek rendszerré szerveződése teszi
lehetővé az alkotó felhasználást.
Figyelem
A jól rögzíthető, tartós figyelem elengedhetetlenül fontos az
iskolába lépéshez. A nehezen rögzíthető, könnyen elterelhető, megtapadó
figyelem nehezíti, vagy lehetetlenné teszi az ismeretszerzést. A súlyos
figyelemkoncentrációs zavarban szenvedő gyermek ismeretei rendszertelenek,
esetlegesek. Ez a tünet gyakran együtt jár súlyos magatartási és beilleszkedési
problémákkal. A rendszeres sportmozgás nagyban elősegíti a figyelemkoncentráció
fejlődését. A rendszeresen sportoló gyermek sokkal hosszabb ideig tud
összpontosítani egy adott feladatra, kitartóbb, fegyelmezettebb és motiváltabb
a nem sportoló társainál.
Feladattudat
Az iskolai munkában fontos a fejlett feladattudat. A jövendő
elsősnek meg kell értenie, hogy vannak kötelességei, aminek akkor is eleget
kell tennie, ha nincs hozzá kedve, fáradt, vagy szívesebben játszana. Nem lehet
elmulasztani vagy elodázni a feladatokat. A feladattudat fejlődése 6 éves kor
körül felgyorsul. Ha nem alakul ki, nehéz lesz az iskola, nyűg a tanulás. Jó
kudarctűrő képesség Nélkülözhetetlen a tanuláshoz. Fontos, hogy a gyermek,
szembe tudjon nézni azzal, ha valami nem sikerül rögtön. Merjen és akarjon újra
és újra hozzáfogni egy feladathoz. Ne essen kétségbe attól, ha nem az övé a
legszebb, legjobb munka. Ne veszítse el a kedvét, ha valamit ki kell javítania.
Fontos, hogy megtanulja: hibázni szabad.
Felnőttekhez való viszony
Fontos, hogy elfogadja a felnőtteket, bizalommal forduljon
hozzájuk, ha segítségre van szüksége.